THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Wednesday, May 7, 2008

Nasihat lulusan SPM gred 3 kepada graduan

Utusan Malaysia minggu lepas(empat tahun lepas sebenarnya), Khamis 20 Mei 2004, dalam ruanganForum, surat dari pembaca, bertajuk :' "Nasihat Lulusan SPM Gred 3 kepada Graduan"... Abang kini berumur 41 tahun, berkelulusan SPM Gred 3 tahun 1980.Ibu bapa abang bekerja di sawah. Mereka meninggal dunia ketika abangberusia 19 tahun. Mereka tidak meninggalkan apa-apa harta kecualianak-anak yang ramai ... Nasib abang pula sama seperti nasib adik-adik, memohon pelbagai jawatan tapi gagal ... Oleh kerana abang anaksulung, terpaksalah mencari rezeki untuk keluarga di samping adik-beradik. Abang bermula dengan menjaja ais krim di keliling kampungdan di tempat kenduri kahwin.
Selepas beberapa tahun menjaja ais krim, abang dapat pula peluangberniaga peluang berniaga pakaian di pasar malam. Bermula denganmenggunakan motosikal buruk, kemudian kereta buruk, selepas itu vanbaru. Kini abang berjaya menjadi pengedar pakaian kepada peniaga-peniaga lain.
Di samping itu abang juga menjalankan perniagaan kelapa untuk diedarkan kepada peniaga-peniaga runcit. Hasil kedua-dua perniagaan ini akhirnya abang berjaya membelitanah seluas 12 hektar (30 ekar) dan ditanam dengan kelapa sawit.Pendapatan bulanan abang sekarang:1)Pendapatan utama abang sekarang adalah Hasil Jualan Kelapa ; 3,000biji sehari x 20 sen untung sebiji = RM600 sehari x 30 hari =RM18,000 sebulan.2)Pendapatan kedua abang adalah Hasil Kelapa Sawit ; dengan hargasekarang abang mampu mencapai antara RM10,000 - RM12,000 sebulan.
3)Pendapatan ketiga adalah Hasil Jualan Pakaian ; antara RM6,000 -RM8,000 sebulan.Selepas ditolak gaji lima orang pekerja tetap dan pekerja sambilan,alhamdulillah pada setiap bulan pendapatan bersih abang adalah ;antara RM24,000 - RM28,000 sebulan.... Adik-adik, banyak lagi usaha yang abang lakukan, sepertipenanaman nanas Eropah, seluas 5 ekar keuntungannya antaraRM135,000 - RM170,000 semusim. Tempohnya hanya 10 - 12 bulan.Begitulah adik-beradik abang yang lain, walaupun bersekolah setakatSRP dan SPM. Mereka juga mempunyai perniagaan sendiri, dengan puratapendapatan bulanan mereka melebihi RM30,000 sebulan. Walaupun mereka buta komputer dan bisu bahasa Inggeris, tiap-tiaptahun mereka melancong ke luar negara. Abang dan adik beradik lainmampu tinggal di rumah besar dan berkereta mewah malahan isteri kamijuga tidak bekerja.Adik-adik yang dikasihi, inilah Rahsia Perniagaan yang tidak ramaianak-anak Melayu tahu;1)Tanam Cita-Cita dan Azam untuk dapatkan pendapatan antaraRM60,000 - RM70,000 sebulan.2)Tak usahlah bermati-matian merebut peluang pekerjaan Makan Gajisama ada dengan Kerajaan atau Swasta dengan gaji yang tak seberapa,misalnya RM2,000 - RM3,000 sebulan.3)Ciptalah Kerja Sendiri, seperti anak-anak bukan Melayu, rebutlahpeluang perniagaan yang banyak dalam bidang pengangkutan, makanan,ternakan, pertanian, pelancongan dan lain-lain.4)Jika bimbang berniaga secara perseorangan, buatlah secarakumpulan, misalnya melibatkan 4 atau 5 orang.5)Peringkat permulaan buat secara kecilan, tapi Jualan secara TUNAI.6)Akhir sekali, jangan fikirkan sangat soal kelulusan. Misalnya,jika ada kelulusan bidang elektrik, apa salahnya menceburi bidangpertanian.

..... Untuk Hidup Berjaya Orang-orang Melayu Mesti BerniagaABANG BERJAYA, Teluk Intan, Perak. " '... Diharapkan agar kita dapat pengajaran berguna daripada ABANGBERJAYA yang berkongsi pengalamannya ini.Wassalam.

0 komen: